نوروفیدبک

چقدر از نوروفیدبک می دانید؟

نوروفیدبک
نوروفیدبک

نوروفیدبک یک روش درمان بدون دارو و عارضه است که می توان آن را فیزیوتراپی مغز دانست. این روش از خاصیت مهم خود تنظیمی مغز استفاده می کند تا عملکرد مغز شما را اصلاح کند و اختلالات را ریشه ای درمان کند. تاثیر این روش پایدار و ماندگار است.

 

برای اینکه بهتر متوجه شوید این روش درمانی چیست به مثال زیر توجه کنید:

سینا کودکی 8 ساله است که دچار اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) می باشد. پدر و مادر سینا بشدت از رفتارهای کودکشان ناراحت و نگران هستند. آنها با مراجعه به مرکز مشاوره آفاق شیراز شرح حال کودکشان را بیان می کنند.

مشاور پس از بررسی وضعیت کودک نوروتراپی را به والدین پیشنهاد می کند. او می گوید در این روش با ثبت تست اولیه می توان پی برد دقیقا کدام منطقه از مغز دچار اختلال می باشد و از طریق نوروفیدبک به راحتی می شود او را درمان کرد.

به زبان ساده نوروفیدبک ، درمانی جهت اصلاح امواج مغزی از طریق تحریک سلول های عصبی مغز است.

نوروتراپی اولین بار در دهه 1950 توسط دکتر جو کامیا در دانشگاه شیکاگو آمریکا و سپس توسط دکتر بری استرمن در دانشگاه یو سی ال ای آمریکا تکامل یافت. 

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک درمانی است برای اصلاح و کنترل عملکرد مغز که از طریق اطلاعاتی که از امواج مغزی دریافت می کند سبب بهبود فعالیت ها و کارکرد مغز می شود.

اینکه مغز ما به صورت طبیعی و سالم و یاغیرطبیعی و ناسالم عمل می کند سوالی است که امروزه به راحتی میتوان از طریق نوروفیدبک (نوروتراپی) به آن پاسخ داد.

 

نوروفیدبک چگونه انجام می شود؟

چگونگی نوروفیدبک
چگونگی نوروفیدبک

در ابتدا الکترود یا همان سنسور های دستگاه بر روی پوست سر شما قرار می گیرد . طی این مدت عملکرد الکتریکی مغز شما مورد بررسی قرار می گیرد و به صورت امواج ، فعالیت های مغز شما ثبت می شود . این امواج در شرایطی ثبت می شود که شما در حال دیدن یک فیلم یا شنیدن موسیقی و یا انجام یک بازی کامپیوتری هستید.

هدف از نوروفیدبک چیست؟

همانطور که گفته شد پس از بررسی اینکه عملکرد مغز بصورت طبیعی و یا غیر طبیعی است ، درمانگر از طریق این روش درمان در افراد با عملکرد طبیعی ، سبب بهبود و تقویت رفتار های مغز همچون حافظه ، تمرکز ، دقت و … می شود . در افرادی که با عملکرد غیر طبیعی مغز روبرو هستند باعث حل مشکلات و اختلالات ایجاد شده در فعالیت های مغزی آنان می شود.

 

نوروفیدبک توسط چه کسی انجام می شود؟

نوروفیدبک_آفاق
نوروفیدبک_آفاق

نوروفیدبک توسط نوروتراپیست مسلط به کار با دستگاه نوروفیدبک انجام می شود . علاوه بر آن توسط متخصصان آموزش دیده در رشته های روانشناسی و همچنین پزشکان عمومی انجام می گیرد. گاها بعضی از روانپزشکان نیز علاقه به انجام نوروتراپی دارند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که بعضا مشاهده شده خیلی از افراد غیر متخصص و یا افرادی که در رشته های غیر مرتبط سررشته دارند اقدام به نوروتراپی می کنند و همین امر موجب ایجاد این ذهنیت در افراد شده که نوروفیدبک درمان خوبی نیست و پایه و اساس علمی ندارد.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آفاق شیراز با بهره گیری از متد علمی روز دنیا و توسط متخصصان با تجربه در زمینه درمان نوروفیدبک آماده ارائه خدمات به مراجعین محترم در شهر شیراز، استان فارس و همچنین جنوب کشور می باشد.

 

عوارض نوروفیدبک:

تاکنون هیچگونه عوارضی از طریق درمان نوروتراپی مشاهده و گزارش نشده است اما باید توجه داشت برای افراد با بیماری های زمینه ای خاص نظر پزشک متخصص برای انجام این کار الزامی است.

 

سن انجام نوروفیدبک و کاربرد های آن:

سن نوروفیدبک
سن نوروفیدبک

بطور کلی نوروتراپی روشی است که برای تمامی افراد از 5 تا 65 سال حتی با عملکرد طبیعی مغز برای افزایش دقت ، تمرکز و حافظه همچنین افزایش توان عملکرد های ذهنی در دانش آموزان ،  کنکوری ها و دانشجویان مفید می باشد اما این روش بطور ویژه در درمان اختلالات ذیل کاربرد دارد:

اختلالات نقص توجه و بیش فعالی(ADHD)

اختلالات یادگیری

اختلالات خواب

افسردگی

اضطراب

وسواس

تیک های عصبی

سردرد های میگرنی

و …

 

درصد موفقیت نوروفیدبک:

درصد موفقیت
درصد موفقیت

در صورتی که درمانگر به درستی تشخیص دهد که فرد نیاز به نوروفیدبک دارد و نوروتراپی بهترین روش برای درمان مشکل اوست، می توان گفت نوروتراپی درمان پایدار و صددرصدی خواهد بود . لازم به ذکر است این امر در صورتی تحقق می یابد که درمان بصورت کامل و با تعداد جلسات مشخص شده از سوی درمانگر انجام گیرد.

 

انجام نوروفیدبک در مرکز مشاوره آفاق چگونه انجام می شود؟

برخورداری از سلامت روان بالا و احساس آرامش حق طبیعی هر عضو خانواده است . مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آفاق شیراز بعنوان سفیر آرامش با کمپین حمایت از سلامت روان خانواده همواره با ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی همچنین با بهره گیری از روش های نوین همچون درمان نوروفیدبک در پیشبرد این هدف بین مراکز مشاوره استان فارس و ایران پرچمدار بوده است.

جلسات نوروفیدبک در مرکز مشاوره آفاق با مجهزترین تجهیزات توسط متخصصان کارآزموده انجام می شود . جلسات نوروفیدبک معمولا بین 45 دقیقه تا یک ساعت زمان می برد . شما با آرامش کامل بر روی صندلی خود قرار می گیرید و درمانگر الکترود را بر روی سر شما قرار می دهد.

از آنجایی که این درمان یک روش درمانی غیر تهاجمی است نیاز به بی هوشی نیست . همچنان که گفته شد شما در آرامش کامل با دیدن فیلم و یا شنیدن یک موسیقی و یا انجام یک بازی تحت درمان قرار می گیرید. در انتهای جلسه نیز طبق روال معمول فعالیت های خود را پیش می گیرید.

 

4.2 9 رای
امتیاز (روی ستاره سمت چپ بزنید)
اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات
0
لطفا اگر دیدگاهی دارید برای ما ارسال کنید.x