مشاوره قبل از ازدواج

 

همه ما می دانیم که ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر انسانی است و انتخاب یک همسر مناسب چقدر در زندگی و سرنوشت ما اهمیت دارد.

افرادی که در آستانه ازدواج و انتخاب شریک زندگی خود هستند ممکن است یا به دلیل استرس و اضطراب زیاد و یا به دلیل تب عاشق پیشگی نتوانند بهترین تصمیم را بگیرند و همین امر سبب یک عمر پشیمانی آن ها شود.

در این مقاله به بررسی نقش مشاوره قبل از ازدواج و ضرورت و اهمیت آن به تفصیل خواهیم پرداخت.

مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

بدون شک میان فردی که با شناخت و آگاهی پا به میدان ازدواج می گذارد با کسی که بدون آگاهی با استرس و اضطراب زیاد اقدام به ازدواج می کند تفاوت وجود دارد.

مشاوره ازدواج در وهله اول استرس و فشار را از شما می گیرد و افراد را مجهز به سلاحی به نام آگاهی و شناخت می کند تا شما با آرامش خاطر و تسلط کامل بر اوضاع بتوانید شریک زندگی و همسر آینده خود را انتخاب کنید.

 

مشاوره قبل از ازدواج چه فایده ای دارد؟

افرادی که در آستانه ازدواج هستند یا تحت تنش و استرس هایی قرار دارند که شک به درست یا غلط بودن کارشان تمام وجودشان را فرا گرفته است و یا گاهی آنقدر به شریک زندگی خود مطمئن هستند که گویی تصور می کنند بهترین زن یا مرد دنیا را انتخاب کرده اند.

هر دو گروه غرق در تصورات اشتباهی هستند که تنها با مراجعه به مشاوره و شنیدن آن از فرد مشاور می توان آن ها را از این توهمات خارج کرد.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج
مزایای مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج ابتدا شما را با واقعیت ها و چالش های پیش رو آشنا می کند. سپس با طراحی نقشه راه و ارائه پیشنهادات سازنده و کارشناسانه از بروز تصمیمات اشتباه توسط شما جلوگیری می کند و به شما کمک می کند درست ترین تصمیم را اتخاذ کنید.

 

در جلسه مشاوره چه اقداماتی انجام می شود؟

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج ابتدا هر شخص بصورت فردی مورد مشاوره قرار می گیرد و تمام خصوصیات شخصیتی و رفتاری شما شناسایی و مورد بررسی قرار می گیرد.

سپس با انجام تست ها و پرسشنامه های روانشناختی  ویژگی های رفتاری شما و شریک زندگیتان بصورت علمی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اقدامات در مشاوره قبل از ازدواج
اقدامات در مشاوره قبل از ازدواج

در نهایت تشخیص داده می شود که شما و همسر آیندتان چه میزان از لحاظ رفتاری ، شخصیتی ، فرهنگی ، اجتماعی و … با یکدیگر تناسب و سازگاری دارید.

 

چرا مشاوره قبل از ازدواج ضرورت دارد؟

واضح است که ازدواج و انتخاب شریک زندگی با دیگر تصمیمات زندگی متفاوت است. ازدواج دارای فلسفه و اهداف والایی همچون تشکیل خانواده و بقای نسل می باشد.

با این همه هنوز هستند کسانی که به این امر مهم نگاه سطحی و ساده ای دارند و بدون فکر و مصلحت اندیشی اقدام به ازدواج می کنند.

اما کسانی هم هستند که درک صحیحی از این موضوع دارند و از اهمیت و ضرورت مشاوره قبل از ازدواج آگاهند و با تصمیم عاقلانه خود و خانواده خود را از اتفاقات ناگوار آینده در امان نگه می دارند.

 

نکاتی که قبل از جلسه مشاوره باید بدانید:

اولین و مهم ترین اصل در جلسات مشاوره روانشناسی که باید توسط شما رعایت شود “صداقت” است. شما باید سعی کنید بی پرده و بدون تعارف تمام صحبت های خودتان را مطرح کنید و تمام توقعاتتان از همسر آینده خود را با جزئیات و کامل بیان کنید.

نکات قبل از مشاوره
نکات قبل از مشاوره

در جلسات مشاوره گاهی حرف هایی که به نظر خودتان بی اهمیت است و تصور می کنید گفتن آن ضرورتی ندارد سرنخ های ارزشمند و مهمی به مشاور می دهد.

همچنین تمام این موارد را باید به طرف مقابلتان هم گوشزد کنید. باید از او بخواهید در جلسه مشاوره توقعات و درخواست های خود را بی پرده بیان کند.

 

روند مشاوره قبل از ازدواج در مرکز مشاوره آفاق شیراز:

مشاوره قبل از ازدواج یا برای افرادی است که هنوز در مراحل خواستگاری و آشنایی اولیه هستند و یا برای کسانی است که این مرحله را پشت سر گذاشته اند اما هنوز ازدواج نکرده اند.

در هر صورت جلسات با توجه به شرایط و ویژگی های روانشناختی و میزان مشکلات و اختلافات مراجعین بین 5 تا 12 جلسه متغیر است.

بدیهی است جلسات مشاوره توسط کارشناسان خبره و با تجربه مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آفاق که همگی در زمینه ازدواج و زوج درمانی دارای تخصص و تجربه بالا هستند انجام می شود.

تاکنون بیش از صد ها مراجع در زمینه مشاوره قبل از ازدواج از خدمات مجموعه آفاق شیراز استفاده کرده اند که همگی از جلسات مشاوره خود رضایت کامل داشته اند.

رضایت مراجعین
رضایت مراجعین

نتیجه گیری:

تا به اینجا از ضرورت مشاوره قبل از ازدواج به تفصیل صحبت شد. متوجه شدیم اهمیت این امر به قدری است که حتی می توان مثال قدیمی هنوانه سر بسته را زیر سوال برد .

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به حد زیادی ما را نسبت به آینده و اتفاقات پیش رو روشن و آگاه سازد . چه بسیار هستند افرادی که بعد از گذشت مدت کوتاهی از ازدواجشان ، برای جدایی به مراکز مشاوره مراجعه می کنند. به این دلیل که از اختلالات و ویژگی های منفی رفتاری و شخصیتی همسرشان اطلاع نداشتند.

در عین حال افرادی هم هستند که به کمک مشاوره موفق به یافتن بهترین شریک زندگی برای خود شده اند و خود و خانواده خود را برای یک عمر بیمه کرده اند.

 

5 3 رای
امتیاز (روی ستاره سمت چپ بزنید)
اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات
0
لطفا اگر دیدگاهی دارید برای ما ارسال کنید.x