ازدواج یک موهبت فوق العاده و البته یک کار چالش برانگیزه. مشاوره قبل از ازدواج اولین راه پیشگیری از طلاق هست و به زوجین کمک می‌کنه با علائم هشدار دهنده آشنا بشن. در این مشاوره متخصص سوال‌هایی رو می‌پرسه که ممکنه به نظر زوج عاشق نرسیده باشه.

در مشاوره قبل از ازدواج یاد می‌گیریم که مجبور نیستیم همه چیز رو حل کنیم و گاهی فقط کافیه بپذیریم و کنار بیایم.

مشاوره قبل از ازدواج می‌تونه از خیلی مشکلات بعد از ازدواج پیشگیری کنه و در اون باید به زوج گفته بشه چه انتظارات واقع بینانه‌ای از هم داشته باشن. این روند می‌تونه باعث بشه زندگی زناشویی بهتری داشته باشیم و با چشمان باز وارد ازدواج بشیم. زوجین، در مشاوره قبل از ازدواج، با لیستی از وعده‌ها و ترس‌ها روبرو میشن و به درک بهتری از شریک آینده خودشون می‌رسن. اونا یاد می‌گیرن برای برقراری ارتباط و مقابله با تعارض چه راه‌های سالمی رو در پیش بگیرن و عشق فداکارانه‌ای نسبت به هم داشته باشین که حتی در شرایط سخت هم اون رو حفظ کنین.

مهمترین موضوعاتی که در مشاوره قبل از ازدواج باید مورد بحث قرار بگیره چیه؟

۱. رابطه جنسی: هر کس انتظارات و نیازهای متفاوتی داره که ممکنه حتی به ذهن طرف مقابل هم نرسه! این خیلی مهمه که هر دو نفر در این زمینه به هماهنگی کامل رسیده باشن.

۲. مسائل مالی: صحبت کردن در موردش به اندازه سایر موارد سرگرم کننده نیست ولی از خیلی جهات حتی مهم‌تر از بقیه موارده. شما باید در ازدواج، از نظر مالی به معنای واقعی کلمه در یک سطح باشید. به علاوه دیدگاهتون نسبت به درآمد و خرج کردن پول هم باید با هم هماهنگ و همسو باشه.

۳. فرزندآوری: آیا بچه می‌خواید؟ چند تا؟ آیا یکی از شما قبل از ازدواج بچه داشته؟ چه تصمیمی در موردش دارید؟

واقعیت اینه که بچه زندگی شما رو تغییر خواهد داد. بیشتر افراد فکر می‌کنن این تغییرات فقط جنبه مثبت داره اما ممکنه تعجب کنید که فرزند می‌تونه باعث تغییرات چالش برانگیزی هم بشه.

۴. مکان زندگی: قرار کجا زندگی کنید؟ آیا نزدیک خانواده یکی از شما یا دور از اون‌ها؟ قراره با خانواده کدام یک بیشتر تعامل داشته باشین؟ و این تعامل قراره چقدر باشه؟ همه این‌ها باید کاملاً و صادقانه روشن بشه.

۵. ارتباط با خانواده همسر: ارتباطات با فامیل و بقیه آشنایان و خانواده همسر قراره چقدر باشه؟ آیا اون‌ها قراره موقع تعارضات یا نیازهای مالی دخالتی داشته باشن؟ آیا قراره پادرمیانی کنن؟ قبل از ازدواج باید یه قانون شفاف در مورد این قضیه برقرار بشه و دوطرف کاملا بهش پایبند باشن.

۶. شغل: باید قبل از ازدواج روشن کنید که آیا قراره هر دو نفر بیرون از خانه کار کنید؟ بعد از اومدن بچه‌ها چطور؟ کدومتون قراره در درجه اول از اون‌ها مراقبت کنه؟ اگر هر دوی شما نسبت به شغلتون بیشتر از ازدواج اهمیت قائلید هم؛ حتماً این رو با هم بدون رودرواسی در میون بذارید.

۷. واکنش نسبت به اختلاف نظرها: البته که بعد از ازدواج بحث و اختلاف نظر بیشتر از قبل از ازدواجه و ما بهتره این رو پیش‌بینی کنیم. برای هم توضیح بدید که واکنشتون موقع اختلاف نظرها معمولاً چیه؟ آیا جر و بحث می‌کنید یا سکوت و ترک محل رو ترجیح میدین؟ در اوج عصبانیت معمولاً چه واکنشی نشون می‌دین؟ آیا اهل صحبت کردن هستید؟ شاید الان بگید ما عاشق همیم هرگز اختلاف نظر و عصبانیتی پیش نمیاد و اینجاست که باید بگم به بزرگترین سورپرایز زندگیتون خوش اومدید! بعد از ازدواج قراره گاهی از خودتون بپرسید این شخص کیه؟ واقعاً من عاشق این بودم؟! قراره بعد از ازدواج با همدیگه یاد بگیرید که چطور به مشکلات حمله کنید و نه به همدیگه.

۸. ابراز احساسات: سعی کنین از هم شناخت کافی و صادقانه‌ای پیدا کنید؛ در مورد اینکه زبان بیان احساساتتون چطوریه صحبت کنید. آیا فقط توی تخت به هم می‌گید دوستت دارم؟ یا یکی از شما نیاز داره در مواقع کاملاً معمولی هم اینو بشنوه؟ چقدر و چطور احساساتتون رو بیان می‌کنید و مهم‌ترین نشونه دوست داشتن برای شما چیه؟

چطور از مشاوره قبل از ازدواج بیشترین بهره رو ببریم؟

سه چیز وجود داره که می‌تونه بهتون کمک کنه از مشاوره قبل از ازدواج حداکثر استفاده رو ببرید:

۱. یکی اینکه یادداشت بردارید؛ چون در مشاوره قبل از ازدواج، اطلاعات زیاد و فشرده‌ای در یک زمان کوتاه دریافت می‌کنید. سعی کنید یادداشت بردارید تا بتونید در زمان مناسب به عقب برگردید و اونا رو مرور کنید یا حداقل بتونید بهتر اونا رو درک کنید.

۲. دوم اینکه در مشاوره قبل از ازدواج تا می‌تونید سوال بپرسید و از پرسیدن هیچ سوالی نترسید. مشاور شما در مورد هر مسئله‌ای تجربه داره پس اگه می‌خواید در مورد چیزی بیشتر بدونید از صحبت کردن در موردش نترسید. حتی اگر لازمه چند دقیقه خصوصی با مشاور صحبت کنید.

۳. و سوم اینکه یک زمانی رو هم به صحبت در مورد جلسه مشاوره، با همسر آیندتون اختصاص بدید؛ حتماً با هم صحبت کنید چون صحبت کردن در مورد برداشتتون از جلسه خیلی مفید می‌تونه باشه.

چرا گاهی یکی از زوجین با مشاوره قبل از ازدواج مخالفه؟

مخالفت یکی از طرفین با جلسه مشاوره قبل از ازدواج می‌تونه به خاطر این باشه که مسئله ناسالمی در موردش وجود داره یا اصلاً چیزی که نیاز به حل داره رو نمی‌بینه و درگیر مکانیزم انکار هست. اما به طور کلی مخالفت با مشاوره قبل از ازدواج یک چراغ قرمز بزرگه که نشون میده فرد اهل گفتمان و مشورت نیست، ازدواج چنین کسی رو تغییر نمی‌ده و مسائل رو پیچیده‌تر می‌کنه. اگر شما نتونید با هم چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج برید، شاید بقیه عمر هم نتونید مشکلات رو به روش درست با هم حل کنید.

انتخاب مشاور برای مشاوره پیش از ازدواج

هر درمانگرِ دارای مجوز، یک محدوده‌ای از صلاحیت داره. درمانگران مختلف انواع چیزها رو درمان می‌کنن، از لالی انتخابی گرفته تا اختلالات جنسی، اوتیسم، افسردگی و بیش فعالی؛ اما یک درمانگر نمی‌تونه همه چیز رو در مورد هر  موضوعی بدونه؛ بنابراین ما تمایل به تخصص داریم. برای مشاوره پیش از ازدواج بهتره یک درمانگر با تجربه و صلاحیت و دارای تخصص در مورد روابط، زوج درمانی، شناخت قبل از ازدواج و مسائل این چنینی انتخاب کنیم. در جلسات مشاوره، حتی اگر ارزیابی زوج‌ها چیزی رو برای شما حل نکنه، اما در مورد اون چیزی که در ارزیابی به دست میارید بحث‌های خوب و سازنده‌ای خواهید داشت.

 

0 0 رای
امتیاز (روی ستاره سمت چپ بزنید)
اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات
0
لطفا اگر دیدگاهی دارید برای ما ارسال کنید.x