انتخاب رشته تحصیلی می‌تواند یک فرایند استرس‌زا و گیج کننده باشد زیرا ما با گزینه‌های فراوانی روبرو هستیم و حتی ممکن است علایق متعددی داشته باشیم.

طبق یک مطالعه از هر ۵ فارغ التحصیل دانشگاه، سه نفر مایل است به عقب برگردد و رشته خود را تغییر دهد!
هرچند ما برای انتخاب رشته تحصیلی با گزینه‌های زیادی روبرو هستیم؛ ولی برای یک تصمیم آگاهانه، به “اعتماد به‌نفس” و “شناخت خود” نیاز داریم.
اول باید گزینه‌ها را به آرامی حذف کنیم تا با انتخاب‌های محدودتری روبرو باشیم.
در مورد رشته‌های باقیمانده می‌توانیم در اینترنت تحقیق کنیم و وقتی به گزینه‌های محدودتری رسیدیم با مراجعه به یک مشاور تحصیلی و انجام تست‌های مرتبط، به رشته مناسب خودمان نزدیک‌تر شویم،
در این راه می‌توانیم با کسانی که تصمیمی مشابه ما گرفته‌اند و مشغول به کار در حوزه مورد نظر ما هستند مشورت کنیم تا به دیدگاه واقع بینانه‌تری در مورد علایق خود برسیم.
 البته انتخاب رشته فقط بر اساس علاقه و استعداد صورت نمی‌گیرد؛ ما در این راه باید محدودیت‌ها و پتانسیل‌های محیط و رشته‌های مورد نظر را هم در نظر بگیریم.
پس ما هم به شناخت خود و هم به شناخت محیطی که قرار است در آن به کار و زندگی مشغول باشیم نیاز داریم که مشاور تحصیلی در هر دو مورد می‌تواند به ما کمک کند.
در فرایند انتخاب رشته تحصیلی ۶ سوال را در مورد خودتان در نظر بگیرید:
۱. بزرگترین اولویت‌های شما به ترتیب چیست؟ آیا اولویت شما فقط بر اساس تقاضای شغلی در جامعه و پتانسیل‌های مالی است یا تمایل دارید به دنبال رشته‌هایی بروید که به آن علاقه دارید و یا رشته هایی که همین حالا در آنها مهارت بالایی نشان داده‌اید. اول مشخص کنید کدام یک از این سه عامل یعنی مزیت اقتصادی، سطح علاقه و توانایی برای شما مهمتر است.
۲. به چه چیزی علاقه دارید؟ شناخت علایق همیشه کار آسانی نیست. در این راه تست‌های شخصیت شناسی و مشاوره با روانشناس بسیار کمک کننده است.
۳. در چه کاری خوب هستید؟ درک استعدادهای طبیعی شما ‌تواند در یک تصمیم‌گیری آگاهانه و مطمئن برای انتخاب رشته بسیار کمک کند. شاید والدینتان آرزو دارند شما یک تاجر موفق یا یک دکتر شوید و شما را در این راه تشویق کنند اما تشویق‌ها و تمایلات دیگران به این معنی نیست که این مسیر لزوماً برای ما مناسب است.
۴. مشخص کنید پردرآمدترین رشته‌ها کدامند؟ از پتانسیل حقوقی و مالی رشته‌های مورد نظرتان آگاه باشید به خصوص اگر انگیزه کسب درآمد بالا در شما قوی است. با تحقیق در اینترنت و مشورت با یک مشاور آگاه ‌می‌توانید فهرستی از موقعیت‌هایی که بهترین چشم‌انداز مالی را دارند تهیه کنید.
۵. رشته مورد نظر چقدر سخت خواهد بود؟ بعضی از رشته‌ها تکالیف سنگین و انتظارات درسی سختی نسبت به دیگر رشته‌ها دارند. رشته‌های مورد نظرتان را از این لحاظ مقایسه کنید تا با آمادگی بیشتری تصمیم بگیرید.
۶. نظر مشاور تحصیلی شما چیست؟ موقع تصمیم‌گیری در مورد انتخاب رشته تحصیلی، تماس با مشاور تحصیلی قدم مهمی است. مشاور شما احتمالاً با صدها دانش‌آموز گفتگوهای مشابهی داشته که شما از آن آگاه نبوده‌اید حتی ممکن است رشته‌ای را به شما پیشنهاد دهد که شما در نظر نگرفته بودید اما اهداف تحصیلی و شغلی شما را برآورده کند. قبل از صحبت با یک مشاور تحصیلی، فهرستی از سوالات تفکربرانگیز و تحقیق شده برای پرسیدن تهیه کنید تا بیشترین استفاده را از جلسه مشاوره ببرید.
نویسنده: دکتر محبوبه یارمحمودی
0 0 رای
امتیاز (روی ستاره سمت چپ بزنید)
اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات
0
لطفا اگر دیدگاهی دارید برای ما ارسال کنید.x