تصورات پیشین

از قرون گذشته تا به امروز، در مورد نحوه نگرش به زن، دو نوع نگاه افراطی وجود داشته که هر دوی آن‌ها غیرعلمی و آسیب‌زا هستند. نگاه اول زن را موجودی ناقص، ضعیف و ناتوان می‌پندارد و حقوق انسانی و جایگاه اجتماعی والا را برای او به رسمیت نمی‌شناسد. این نگرش که به تحقیر زن می پردازد، مرد را جنس برتر و زن را جنس دوم می‌داند.

اما نگاه افراطی دیگر، علی رغم تفاوت‌های آشکار و غیرقابل انکاری که بین دو جنس وجود دارد، زن و مرد را کاملا مساوی می‌داند و معتقد است هر شکلی از رفتار، تمایلات، تفکرات و احساسات که در یک جنس دیده می‌شود، می‌تواند ( و یا حتی باید) در جنس دیگر نیز وجود داشته باشد. این نگرش افراطی ، زن را به فضای مردانه می‌کشاند و مثل مرد رفتار کردن را برای او بهشت آرمانی و رسیدن به مدینه ای فاصله جلوه می‌دهد! طبیعی است وقتی تساوی را معیار قرار دهیم و آن را یک ارزش اجتماعی و نشانه ای از غنای فرهنگی بپنداریم، خودبخود تفاوت‌های طبیعی دوجنس نادیده گرفته می شوند و این امر می تواند در دراز مدت مخرب و آسیب زا باشد. بنابراین عقل سلیم حکم می کند که هردونگرش را افراطی، متعصبانه، نادرست و غیرعلمی بدانیم و از زدن مهر تأیید به هرکدام از آنها ولو به صورت نسبی خودداری کنیم.

و اما واقعیت علمی و انکارناپذیر

آن است که زن و مرد دو موجود کاملا متفاوت و حتی در برخی موارد کاملا متضاد و متناقض هستند. این بدان معناست که نه مرد بر زن برتری دارد و نه زن برتر از مرد آفریده شده است و از طرف دیگر، اعتقاد به تساوی زن و مرد که این روزها طرفداران بسیاری دارد نیز؛ اعتقادی عاقلانه و منطبق با واقعیت‌های علمی محسوب نمی شود. اساسا مقایسه زن و مرد مقایسه ای نادرست است چرا که این دو جنس علی رغم داشتن برخی شباهت‌های ظاهری ، در هیچ چیز مساوی نیستند و از نظر بیولوژیک و فیزیولوژیک کاملا متفاوت آفریده شده اند.

این تفاوتهای ساختاری می تواند از نظر جسمی، روانی و جنسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. طبیعتا عدم درک این تفاوت‌ها و لحاظ نکردن آنها در ارتباطات می تواند ما را در برقراری روابط نزدیک خصوصا در زمینه روابط عاطفی و جنسی با همسر دچار مشکل نماید.

ضمنا از آنجایی که به دلیل وجود همین تفاوت‌های مغزی ، نحوه تربیت دختر با پسر کاملا متفاوت از یکدیگر است، آگاهی نسبت به این تفاوت‌های ساختاری دوجنس، می‌تواند ما را در امر فرزندپروری نیز موفق‌تر بدارد.

(دکتر عباس خادم الحسینی، روان شناس و سکسولوژیست)

0 0 رای
امتیاز (روی ستاره سمت چپ بزنید)
اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات
0
لطفا اگر دیدگاهی دارید برای ما ارسال کنید.x